Da jeg lærte den egentlige definisjonen av konseptet «suksessfull gründer»

Ingrid Fabrello
Følg meg

Ingrid Fabrello

Daglig leder at Kulturkoordinator
Kulturkoordinator skal være et firma som hjelper utenlandske arbeidssøkere i Trondheim å komme seg inn på arbeidsmarkedet ved å tilby veiledning og workshops. Firmaet skal fremme økt toleranse for flerkulturalitet, noe jeg også brenner for personlig. Viktigste læring så langt er at når det kommer til innovasjon så er det ingen som sitter på fasitsvaret. Les mer om Ingrid
Ingrid Fabrello
Følg meg

Som mange andre nye gründere har jeg vært, og er fremdeles, opptatt av konseptet suksess. Fra da jeg begynte den lange prosessen med å ta forretningsideen fra hodet mitt og ut i praksis, har det føltes litt ut som å kaste seg ut i stormfull sjø uten verken båt eller livbøye. Og målet langt der fremme har vært å kunne komme seg i land. Min definisjon på suksess har altså vært det å gå fra oppstart og usikkerhet til å bli et etablert firma. Å kunne definere Kulturkoordiantor som et etablert firma, har for meg vært det samme som å komme meg opp på land. En plass midt ute på sjøen så har jeg innsett at det kanskje også finnes en annen definisjon på konseptet «suksessfull gründer».

 

Å få napp hos storkunden

For to måneder siden fikk jeg grønt lys fra NAV Etablererstipend, noe som betydde at det var på tide å for alvor kaste seg ut i sjøen. Frem til da hadde jeg stått mest på kaia kan man si, hvis vi skal holde oss til den maritime metaforen. Så da tiden var inne for å kaste seg uti, gikk jeg rett på med det viktigste; altså salg. Jeg ringte rundt til mulige kunder for å høre om de kunne ha interesse av å kjøpe tjenestene mine; personlig veiledning og workshops for utenlandske arbeidssøkere. Å begynne med salg var utrolig spennende og nervøst – etter et halvt år med research, markedsundersøkelser og hypoteser om at tjenestene mine var salgbare, var det nå jeg ville få bekreftet om bedriften min var overlevelses dyktig eller ikke. Ville jeg noen gang komme meg i land?

 

Etter noen vanskelige telefoner med negativ respons fra potensielle kunder, fikk jeg plutselig napp hos en veldig stor potensiell kunde. De var ett hundre prosent positiv til tjenestene mine, og var så absolutt interesserte i å, ikke bare prøve de ut, men også allerede da vurdere muligheten for å bli en fast kunde hos Kulturkoordinator! Jeg hadde funnet en kunde som hadde det behovet som mine tjenester skal dekke. Et ja fra denne kunden betydde i praksis at Kulturkoordinator var kommet i land og ideen om å bli en etablert bedrift gikk veldig fort fra idé til realitet. Dette var utrolig stort! Suksessen var et faktum!

 

De neste to ukene gikk jeg selvsagt rundt på en sky. Etter seks måneder på kaia hadde jeg turt å hoppe uti, og tiden med usikkerhet hadde vært kort. Jeg anså meg selv om en suksessfull gründer – herfra var det kun oppover. Ved å komme på land med en stor og stabil kunde, ville jeg også ha muligheten til å i ro og fred jobbe videre med å utvikle bedriften. Men det verste var over, heldigvis!

 

Ting går ikke alltid som man tror

Sånn gikk det ikke. Da dagen kom for det endelige svaret fra min potensielle store kunde, var svaret overraskende nok nei. Selv om de hadde vært helt uten tvil om at dette var noe for dem, hadde de i ettertid kommet frem til at det ikke var noe de var interesserte å investere i. Verken nå eller i fremtiden. På mindre enn to minutter gikk jeg (i hodet mitt) fra å være en suksessfull gründer i en etablert bedrift, til å være tilbake midt ute på sjøen på en skikkelig stormfull dag. Jeg gikk fort fra å definere meg selv som en «suksessfull gründer» til å definere meg selv som en «mislykket gründer». Engasjementet mitt og motivasjonen gikk rett i bakken. Og det ble veldig tungt å finne tilbake.

 

Den egentlige definisjonen på suksess

Etter noen uker der jeg gikk rundt og tenkte på meg selv som «mislykket gründer», snakket jeg med en venn av meg som selv er gründer og innehaver av en etablert bedrift. Jeg fortalte om min korte vei fra «ny gründer» og «suksessfull gründer» til «mislykket gründer». Jeg fikk klart tale tilbake: Å være gründer og innehaver av en egen bedrift handler om å reise seg igjen etter et nederlag. En suksessfull gründer er ikke en gründer som kun har hatt oppturer hele veien fra oppstart til etablert bedrift. En suksessfull gründer er den som holder ut nedturene og skjønner at det handler om å reise seg igjen. Prøve igjen. Og igjen. Og igjen.

 

Konklusjon

Jeg bestemte meg for å reise meg igjen. Ringe videre. Prøve nye innfallsvinkler. Å reise seg igjen ga en mye sterkere trygghet omkring min egen prosess enn det å hanke inn storkunden hadde gitt meg. Jeg skjønte at min definisjon av en suksessfull gründer var veldig snever, og at de suksessfulle gründerne ikke er de som hanker inn storkunden på første forsøk, men heller de som reiser seg igjen. Og igjen. Og igjen.

 

Om meg:

Kulturkoordinator er et nyoppstartet firma som hjelper utenlandske arbeidssøkere i Trondheim å komme seg inn på arbeidsmarkedet ved å tilby veiledning og workshops. Firmaet skal fremme økt toleranse for flerkulturalitet, noe jeg også brenner for personlig. Viktigste læring så langt er at når det kommer til innovasjon så er det ingen som sitter på fasitsvaret.

 

For mer info, se www.kulturkoordinator.no