De tinga som er vanskelig

Chris Klemmetvold
Følg oss

Chris Klemmetvold

Gründer at Medarbeiderne
Chris er gründer og daglig leder i avfallsselskapet Medarbeiderne. som bare ansetter tidligere rusavhengige. De har 370 husstander som abonnent på månedlig henting av glass- og metallemballasje. Selskapetleier videre ut sine åtte flinke medarbeidere til alle slags praktiske arbeidsoppdrag. Les mer om Chris og Medarbeiderne her.
Chris Klemmetvold
Følg oss

Latest posts by Chris Klemmetvold (see all)

Å være gründer handler stort sett om å gjøre ganske vanskelige ting.

Når navigasjonssystemet krasjer, SMS-systemet går amok og sender ut 1200 SMS til tilfeldig utvalgte kunder midt på natta og vi har glemt å kjøpe beholdere, en av sjåførene kolliderer, fire kunder sier opp på grunn av teite misforståelser – og alt dette skjer på få dager – da føler vi på hvordan det er å være gründere av et selskap med barnesykdommer.

Når du i tillegg må be folk om å ikke komme tilbake til jobb fordi de ikke har møtt til arbeid – da er det tøft å plutselig være gründer. Jeg bestemte meg i 2009 for at jeg aldri skulle bli leder. Det var omtrent like realistisk som planen seksten år gamle Chris hadde om å ikke bli som pappa. Jeg har blitt som pappa. Og jeg har blitt leder. Sånn er livet.

I Medarbeiderne har vi nylig funnet ut at bilen vår er for tung. Den veier opp mot fire tonn når vi kommer tilbake til vekta. Hvordan skal vi finne en ny bil? Vi trenger en så stor bil som mulig, men lastekapasitet helst opp mot et tonn og helst 13 kubikkmeter lasterom. Men den kan ikke veie mer enn 3,5 tonn når den er full, og vi må kunne kaste avfall inn på begge sider og tippe ut 500 kilo glass og metallemballasje uten å ødelegge ryggen.

Hvordan finner man en slik bil? Hvor mye koster egentlig en slik varebil? Jeg kan ingenting om bil. Jeg kan egentlig ingenting om rus eller avfall heller. Men bil skal jeg skaffe. Det må jeg.

Når NAV lærer deg om arbeidsmoral

Som gründer må man stadig lære seg utrolig nye ting. Man finner ut at det i Engerdal sitter 21 ansatte på NAV scanning som absolutt vil scanne de digitale skjemaene jeg har fylt inn, printa ut og sendt i posten – når jeg egentlig kunne sendt det på e-post.

En opplever at en av de store utfordringene ved å ha tidligere rusavhengige ansatt, er NAV. En lærer å besinne seg i telefonsamtale med saksbehandlere som forvalter ordninger som gjør at det ikke alltid lønner seg å jobbe mer. Ei dame sa til meg på telefonen at «Hvis poenget med å jobbe mer er å tjene mer penger har man vel ikke den helt riktige motivasjonen».

Det klarer ei på et NAV-kontor å lire av seg om mine dritflinke arbeidsfolk som gjør alt de kan – for å vise at de kan. De vil jobbe mest mulig.

Og jeg må holde kjeft og ikke fornærme systemet. Fordi akkurat nå er jeg avhengig av det samme systemet. Misforstå meg rett; jeg har møtt mange flinke folk i NAV, men tidvis står systemet, dette mangehodete trollet med dårlig koordineringsevne – i veien for å løse oppgavene det er satt til å løse.

Jeg driver firma, så jeg har ikke tid til NAV. Kemneren må jeg forholde meg til. De bruker enorme ressurser på å sende ut krav på under hundre kroner!

Nye tjenester

Nå jobber jeg med å selge bjørneskinn hver dag, for så å gå ut på jakt. Det er gründerens hverdag. Her må man selge, og så levere og se om man tjener penger på det. Det er ikke forretningsplan, men enkle kalkyler og testing av kjøpevilje som er verktøyet.

Vi har ansatt Wenche Holm som forretningsutvikler i 100 % stilling. Det gjør at vi plutselig kan føler oss tryggere på at alt blir gjort – vi får rom i kalenderen og hverdagen til å tenke de virkelig store tankene. For første gang har Medarbeiderne som selskap mulighet til å teste alle de idéene kommer med.

Vi lanserte forrige uke tjenestene «Lei en medarbeider for 290,- i timen» og «Fyll bilen for 2490,-». Nå har vi både folka våre og bilen vår utleid nesten hver dag. Vi forhandler med Kolinihagen.no om sortering store mengder glass- og metallemballasje, og vi planlegger å ta småelektrisk avfall inn i tjenesten vår i løpet av få uker. Geniale Hertz Bilpool hjelper oss ut på veien.

Og samtidig som alt dette skjer er grunntanken den samme – at folk som har klart å bli rusfrie fortjener en sjanse. Parallelt vokser allikevel visjonen, fordi vi allerede er i gang med å bevise at det funker – at folka møter opp – at de er lojale og flinke – og at sykefraværet er lavt.

Fra å være en tanke om arbeid bare med glass- og metallemballasje har vi skjønt at dette bare er fundamentet – faste arbeidsoppgaver til fast tid – sånn at de pliktoppfyllende og energiske medarbeiderne våre kan leies ut til andre – og kanskje ende opp der ute et sted for alltid.

Og jeg lærer. Jeg lærer så utrolig mye hver eneste dag. Jeg lærer om søkemptoroptimalisering og call to action, om tipping av store mengder avfall, prising av tjenester, regler for frakt av farlig avfall, om mentorpenger, følgeforskning og regler for skatt på lønn som skulle vært kjørt i fjor men ikke ble det, om aksjonærrrgisteropogave, om jotForms, mysql, php og css, om revisjon skal skje før eller etter styrebehandling (det har jeg lært og glemt hvert år), om due deal og om folk, så inderlig mye om flinke, fine folk som jobber hardt for å bevise at de kan.

Også lager jeg årsberetning og likviditetsbudsjett, rapport til styret, rapport til NAV, forretningsplan, salgs- og markedsføringsplan. Også ringer jeg Pappa og spør når ting er vanskelig. Pappa kan veldig mye.

Også jobber jeg hardere enn jeg har gjort noensinne.
Og har det bedre enn noensinne!

  • Christian Olsen

    Fin tekst! Lykke til med arbeidet 🙂