Folkefinansieringen av piloten digitale sykehusfortellinger

Merete Grimeland
Følg meg

Merete Grimeland

Sosialinnovatør og prosjektleder at World Wide Narrative
Jeg jobber i World Wide Narrative. Vi jobber med digitale fortellinger. Therese Byhring og jeg startet selskapet sammen. Jeg er glad hver morgen når jeg står opp fordi jeg elsker kaffe og fordi jeg får lov til å jobbe med det jeg gjør.
Merete Grimeland
Følg meg

I samarbeid med AnneFi Troye fra Cornelia Stiftelsen har Therese og jeg gjennomført en vellykket crowdfunding/folkefinansieringskampanje for pilotprosjektet Digitale sykehusfortellinger.

Vi har endelig fått låst en dato for piloten. Den skal være på fritidsklubben til Oslo Universitetssykehus tre mandager på rad i april. Det gleder vi oss til! Tusen takk til alle våre 58 backere!

Før vi har gjennomført den faktiske piloten har vi likefult mange tanker om hva som skjedde med folkefinansieringen. Den 6. februar ble vi invtert til å snakke om erfaringen vår på bidra.no sin crowdfunding-konferanse. Her er video fra den dagen.

Folkefinansiering er en måte å finansiere et prosjekt på eller oppstarten av en virksomhet. Men du må ikke tro at det er lettjente penger. Det krever mye arbeid.

Dette er det vi snakket om på videoen over.

Faktaboks


Navn

Digitale sykehusfortellinger

Kampanjens varighet

30 dager fra oktober til november 2014.

Idé

Utgangspunktet for prosjektet er den enkle ideen om å la unge pasienter formidle hvem de er og hva som er viktig for dem ved hjelp av video, også la de vise den til lege, sykepleier, familie og venner. Da tror vi at behandlingstiden kan bli bedre for de unge.

Mål

Målet vårt var å samle inn 50 000 kr slik at vi kunne hjelpe 10 unge pasienter med å lage hver sin digitale fortelling.

Rewards

Hvis noen støttet oss fikk de alt fra å stå på liste over våre superhelter på nettsiden vår, invitasjon til premierevisning, til å bli nevnt i rulleteksten på én av de digitale forellingene. Merk: Ikke alle plattformer opererer med rewards.

Driti oss ut før

Jeg tror at det hjalp oss veldig mye at vi hadde, ja for å være helt ærlig, ordentlig driti oss ut en gang før. Det var våren 2012 vi prøvde oss på indiegogo på en fortellerforestilling vi jobbet med. Vi samlet inn 20 dollar (tusen takk, Siv) og jeg sendte en epost til indiegogo om å slette kampanjen min. For såklart kampanjene ikke slettes hvis man ikke når målet sitt. Det er jo fordi det gir et veldig misvisende bilde av plattformen.

Hvis en plattform lover at du vil komme i mål med dem så bør du løpe den andre veien. Det er ingen andre enn du som kan få kampanjen din i mål. Sånn, da var det sagt.

Tilbake til nåtid

Hva gjorde vi annerledes denne gangen da? Jo, vi var jo flere som samarbeidet om å få til dette. Det hjalp masse. Alle fortalte om det til mange, og spurte mange direkte om å gi penger. Alt fra 50 til 1000 kr ble oppmuntret. Vi skrev også et bloginnlegg hvor vi delte hvordan andre kunne hjelpe oss. Vi var veldig tydelige på at 50 kr hjelper oss.

Hvem backet oss?

Kickstarterplattformen funker sånn at du bare får støtten dersom du når målet ditt. Så vi måtte nå 50 000 kr for å få all støtten utbetalt. Det avgjørende var at vi fikk støtte fra to store bedrifter som satt oss på 35 000 kr og på slutten så strømmet det inn bidrag for å hjelpe oss over grensen.
digitalesykehusfortellinger_funded

  • 58 backers
  • kjente nesten alle backerne våre
  • 2 firmaer: 15 000 kr og 20 000 kr som kom inn via AnneFi sitt nettverk
  • de fleste backerne funda oss fordi de kjente oss og ville det skulle gå bra med oss
  • 51 350 kr samla inn

Regnestykket til slutt

Vi har ennå ikke fått gjennomført workshopen, mest sannsynlig fordi vi forventer at verden beveger seg fortere siden vi er to organisasjoner med to og en person. Så workshopen vår blir nå i april med OUS sin fritidsklubb og ungdommer på sykehuset.
Men vi er ca her i skrivende stund

  • Arbeidstid: hvertfall 50 timer å gjennomføre en workshop.
  • Brukt over 80 timer på kampanjen før, under og
    etter. Uten å regne med AnneFi sin brukte tid.
  • Sjukt bra markedsføring for prosjektet
  • Workshop i april på OUS

Hva lærte vi?

Det viktigste med kampanjen vår var at vi fikk mye positiv oppmerksomhet. Det var definitivt det mest avgjørende. Samtidig har vi også nå 56 mennesker og 2 organisasjoner som har gitt oss støtte til å gjennomføre den første workshopen og som ønsker å se den gjennomført. Det betyr mye for oss. Den støtten er viktig.

Hvis vi hadde et fysisk produkt så hadde fokusert mer på å prøve og selge produktet til en målgruppe. Da ville vi kunne ha sagt noe om når vi var ferdig om det kunne være et betalingsvillig marked der ute, eller hvertfall som vi kunne nå.

Ressurser

Du kan se alle videoen fra konferansen til bidra.no her.

Podcast

En bra podcast-episode om crowdfunding på Social Media Examiner finner du her.

Åpne opp episoden her eller klikk her for å spille av episoden i nettleseren din.

Plattformer