Gründercamper, challenges, jams og hackathons, hva er så det?

Merete Grimeland
Følg meg

Merete Grimeland

Sosialinnovatør og prosjektleder at World Wide Narrative
Jeg jobber i World Wide Narrative. Vi jobber med digitale fortellinger. Therese Byhring og jeg startet selskapet sammen. Jeg er glad hver morgen når jeg står opp fordi jeg elsker kaffe og fordi jeg får lov til å jobbe med det jeg gjør.
Merete Grimeland
Følg meg

Gründercamper, challenges, jams og hackathons: Er det bare trendy ord eller har det faktisk innhold av betydning?

Begrepet gründercamp har blitt et kjent fenomen her til lands etter en iherdig innsats fra Ungt Entreprenørskap. De arrangerer gründercamper på barneskoler, ungdomsskoler, videregående skoler, høgskoler og universiteter.

Campene er preget av mye energi ettersom kreativitet står i fokus. Ideer skal genereres, korte forretningsplaner skal fylles ut, og ennå kortere presentasjoner skal leveres foran et dommerpanel. Det er gøy, det er energisk og det står igjen et vinnerteam som har den beste ideen.

Nye metoder for kreativitet læres, og kampen mot klokken pusher elever og studenter til å fullføre på kortere tid enn de hadde forestilt seg de skulle klare.


Fra Computerworld om en av Ungt Entreprenørskaps gründercamper: vinnerne ved Engebråten Skole sin gründercamp før sommeren 2012

Camps, jams, challenges og hackathons

Dette går igjen i lignende prosesser som har fått andre navn, sånn som jams, challenges og hackathons, og som like gjerne kan refereres til som hurtige innovasjonsprosesser. Hackathonbegrepet er nok det som oftest er forbundet med programmering, men det forekommer programmering på de andre typene også.

Disse prosessene varer ofte mellom 24 til 54 timer, kan være et åpent innovasjonsarrangement eller et innovasjonarrangement som kjøres i en organisasjon (Facebook og Google er kjent for å kjøre interne hackathons), og avsluttes til sist med en pitchekonkurranse. En vinner skal kåres mot slutten, og dette topper hele prosessen slik at kampen frem til pitchekonkurransen gir mening.

Deltakerne slåss ikke bare mot klokka, men også mot hverandre. Det er en konkurranse. Hva man kan vinne varierer, men gjerne er det forbundet med ressurser som gjør det mulig å realisere ideen.

Social Innovation Camp

Min interesse handler veldig mye om prosessen, fordi elementene i prosessen er interessante i forhold til hva slags effekt de har, men kanskje spesielt fordi jeg selv prosjektleder en lignende prosess; Social Innovation Camp (SICamp). SICamp har det djerve målet å starte opptil seks virksomheter som bruker teknologi til å løse et samfunnsproblem. Med et så djervt mål er jeg nødt til å se på hva elementene i en innovasjonsprosess kan resultere i ved å lære av alle de andre hurtige innovasjonsprosessene.

Startup Weekend og Service Jam

De mest kjente åpne innovasjonsarrangmentene her i Norge er Startup Weekend og Service Jams, såvidt meg bekjent. Oslo Health Challenge som ble gjennomført i april i år er også en sånn prosess, basert på prosessdesignet jams tar utgangspunkt i.

Jams er nemlig designet for å legge opp til kreative prosesser innledningsvis hvor ideer genereres og danner grunnlaget for resten av prosessen, mens Startup Weekend lar derimot folk som allerede har ideer pitche for resten av deltakerne. De som har en god idé får teammedlemmer med seg en hel helg. I begge tilfellene lages det som regel en prototype og det jobbes med forretningsideen og konseptet over helgen. Også her er det pitching på slutten med et team som går seirende ut av den intense arbeidsøkten.

Målet avgjør

Det handler selvfølgelig om målet, for meg. For det som er spennende med disse forskjellige prosessene er at de tilsynelatende er veldig like, men ved nærmere blikk ser man at de er ganske forskjellige. De har forskjellige mål, og gjennom designet kommer også målene frem. Jeg oppfatter at målene for de forskjellige prosessene er at gründercamp med UE handler om kreativitet i utdanningssystemet, Startup Weekend handler om å matche idéhavere med de riktige menneskene én helg, mens Service Jams får folk med forskjellige bakgrunner til å komme sammen for å komme opp med nye løsninger sammen.

Jeg syns at prosessene i seg selv er kreative og innovative og har vært med på gründercamp med UE flere år på Høgskolen i Oslo og Akershus som blant annet veileder og innleder, og nå skal jeg selv være oppdragsgiver 23. oktober 2012. I tillegg har jeg også vært med som deltaker på Oslo Health Challenge med gruppen Speakless. Jeg mangler bare Startup Weekend, men det får jeg til med Speakless-teamet 26. til 28. oktober i et format som tar utgangspunkt i at vi allerede har gjennomført en jam. Hvilket vi har.

Hele gjengen som deltok på Oslo Health Challenge, deriblant Speakless som vi fortsatt jobber med.

Jeg må si at jeg er «hodestups forelsket» i disse prosessene for de har så enorme potensialer for innovasjon og kreativitet i starten av innovasjonsreiser, men også underveis i en reise. Man må bare være klar over at det kan være eller er en innovasjonsreise dersom man vil det.

Her er menneskene bak prosessene i Norge

Kjenner du til flere eksempler i Norge? Og hva tenker du er verdien med disse prosessene?