Kunden forteller hvis du spør

>

Har du opplevd at kunden din forteller om sine behov? Du merket kanskje at det lønner seg å være forberedt. Riktig forbredelse er å skrive ned gode spørsmål og øve på å si spørsmålene høyt til de føles naturlige. Gode spørsmål vil gi kunden din en følelse av trygghet og du vil få nyttig kunnskap. Her er en liste med inspirerende spørsmål min markedsføringsmentor Beth bruker når hun lager spørsmål til sine kunder.
Jeg gikk fram på denne måten da jeg lagde spørsmål til en av mine kunder:
  • Jeg kopierte spørsmålene fra Beth og limte dem inn i skriveprogrammet jeg vanligvis bruker.
  • Jeg svarte på de inspirerende spørsmålene i høyt tempo. Hvis jeg ikke kom på et svar med det samme gikk jeg videre til neste spørsmål.
  • Jeg noterte stikkord og ideer til kundespørsmål på et ark ved siden av.
  • Jeg stoppet etter 13 minutter og grupperte stikkordene.
  • Jeg ga hver gruppering av stikkord et prioriteringstall 1, 2, 3 osv.
  • Jeg begynte å skrive spørsmål fra stikkordgruppering 1.
  • Jeg brukte kort tid på å skrive før jeg leste spørsmålene høyt.
  • Jeg noterte nye ideer til spørsmål.
  • Jeg endret ordlyden i spørsmålene.
  • Jeg ringte en jeg kjenner og leste spørsmålene for henne.
  • Jeg øvde på spørsmålene det føltes naturlig å si dem høyt.
  • Jeg stilte spørsmålene på møte med kunden og de føltes som en naturlig del av samtalen.
  • Kunden fortale meg om sine behov og virket trygg.
Neste skritt:
Ta deg 13 minutter og skriv inn de første svarene du kommer på. På et ark ved siden av noterer du stikkord og ideer til spørsmålene kunden din skal høre. Klikk på en av linkene:

Salg for sosiale entreprenører, Ola Veas gjør-det-selv-guide fra A til Z.

  • Jeg skriver to blogginnlegg i måneden om knep en sosial entreprenør kan lære om salg og markedsføring. Les mer. Spørreskjemaene er fra Beth Goldsteins bok «The ULTIMATE Small Business Marketing Toolkit».
  • Kjøp boka til Beth.