Nettverking-dansen: En balansekunst mellom det å gi og det å få

Kristine Laake
Følg meg

Kristine Laake

Country manager at Reach for Change
Country manager i Reach for Change, vi støtter sosiale entreprenører som har løsninger på samfunnsutfordringer barn og unge møter på. Studert Internasjonale Relasjoner i Edinburgh med hovedfokus på menneskerettigheter. Sitter i styret til Oslo+Acumen og jobber tidvis frivillig for kreftforeningen. Les mer om Kristine.
Kristine Laake
Følg meg
kristinelaake_small

Kristine Laake fra Reach for Change Norge

Som ansatt i en internasjonal non-profit, heller enn en gründer av egen virksomhet, kom jeg første arbeidsdag i Reach for Change til duk og dekket bord. Vi har klare kjerneaktiviteter, en tydelig visjon og misjon, en god struktur og i tillegg var det partnere på plass, også i Norge. Man kan nesten lure på hva som da kan være utfordrende? Tja… Det kan nok egentlig fremstå temmelig problemfritt.

Nøkkelordet for min tid i Reach for Change har vært, og fremdeles er: relasjonsbygging.

Lansering av den første Game Changers konkurransen

Det første som møtte meg i døren, bokstavelig talt, var vår partner – Modern Times Group. Sammen har MTG og Reach for Change utarbeidet Game Changers kampanjen, der vi søker etter Game Changere i 10 land, som skal få et stipend og en plass i Reach for Change sitt inkubatorprogram. Dette er en global avtale. Kampanjen hadde nettopp blitt lansert og ansatte og ledelsen i MTG var fremdeles temmelig, for ikke å si så å si totalt, ukjent med Game Changers konseptet. Inn flyttet Reach for Change i MTGs lokaler.

Målet mitt: engasjere og involvere medarbeiderne og ledelsen i vårt arbeid, i tillegg til å få MTG til å føle en verdi fra vårt samarbeid. Involveringen innebar følgende (en kort liste som knapt nok innebar at MTG måtte oppgi verken tid eller ressurser):

Frivillige medarbeidere hos MTG

Vi skulle ha frivillige medarbeidere hos MTG til å: lese søknader, utarbeide kreativt materiale til web, radio, tv, invitasjoner ++, delta i intervju-runder, delta i spørreundersøkelser og avgi sin stemme på sin favoritt-kandidat, delta på allmøter, holde kompetanse-byggende workshops for de sosiale entreprenørene, 9 personer i senior posisjoner skulle utnevnes som rådgivere til de utvalgte sosiale entreprenørene, få hele ledelsen til å sitte i juryen, la meg presentere status på ledermøter, jeg skulle presentere Return On Investment for MTG, samtidig som jeg bad om mer økonomiske midler, og til sist ville jeg veldig gjerne ha øverste sjef i MTG til å aktivt delta i annonseringen av Game Changers vinneren.

Easy-peasy. Det var ”bare” å finne ut av følgende: hva motiverer de ulike menneskene i MTG? Work in progress. Men, det jeg har erfart er at det handler om å selge en spennende historie (våre sosiale entreprenører) og ”tilby” oppgaver som faller innen deres interessefelt og ofte da innen deres kompetansefelt.

Å finne de mest relevante sosial entreprenørene

Samtidig hadde jeg fokus på både å finne de mest relevante sosiale entreprenørene og spre kjennskap om Reach for Change, slik at info om vår konkurranse nådde ut til de rette miljøene. Det var en jungel å orientere seg i. Det er mange hubber og miljøer i Norge der sosiale entreprenører oppholder seg, men det finnes ikke en overordnet oversikt over de ulike hubbene og miljøene. Det innebærer at man er nødt til å forske litt for å finne det man leter etter. Men, Norge er et lite land og med god hjelp fra de som har vært i feltet en stund klarer man jo til slutt å få en oversikt. Heldigvis. I tillegg er det også et mål å finne de som ikke nødvendigvis selv anser seg som en sosial entreprenør, men likevel jobber med løsninger og ideer som vi gjerne vil være med å støtte. Disse er kanskje ekstra morsomme å komme over. På den siden av bordet jeg sitter på, vil man gjerne finne entreprenørene først.

reach_for_change_norway_gamechangers_2014

45 søknader om å bli Game Changer

Så hvordan gikk det til slutt? Vi fikk hjelp til å spre budskapet fra blant annet World Wide Narrative – og totalt fikk vi inn 45 søknader. Jobben var i gang med å finne de vi skulle jobbe med i alt fra 1-5 år, i vår inkubator. Hvem er de og hvordan vil samarbeidet gå? En spennende tid var i vente og 4 veldig ulike personligheter ble invitert inn i vår inkubator; Sherry Hakimnejad fra Kompass & Co, Lisa Cooper fra Catalyst og Yvan Bayisabe og Fredrik Mosis fra VIBRO. Inkubatorprogrammet rullet i gang i januar og min pedagogiske fremtoning ble testet. Om man ikke får til en god relasjon kan et inkubatorprogram bli en prøvelse – spesielt da man som sosial entreprenør blir utfordret på stort sett det meste ved ens egen virksomhet – for å vite at man faktisk jobber med kjernen av det som er samfunnsproblemet man adresserer og at aktivitetene faktisk er de rette å drive med. Vi hopper rett i det i Reach for Change – det tyngste skal evalueres først. Det er ikke bare enkelt å skulle utfordre noen på sin forretningsidé og ”baby”. Heldigvis jobber jeg med noen sosiale entreprenører som er så likandes at det er mye latter og hygge hver eneste gang vi har aktiviteter sammen.

Klar for ny runde: Game Changers 2015

Nå gjenstår det å gjøre hele runddansen én gang til. Samtidig som inkubatorprogrammet ruller og går, åpner vi søknadsportalen for årets Game Changer konkurranse, 1. Juni. Portalen vil være åpen frem til 19. Juli. Da starter seleksjonsprosessen og i desember annonserer vi vinneren av årets Game Changer konkurranse 2015! Det skal bli utrolig moro å doble antall sosiale entreprenører i vår portefølje i Norge. Jeg gleder meg veldig til tiden fremover og spesielt til å bli bedre kjent med enda flere imponerende og lidenskapelige endringsagenter som drømmer om en bedre hverdag for barn og unge i Norge!