Reblogg: Natalesarc – DAG 4 til 5: Lima

Anette Sannes Knutsen

Ansvarlig redaktør at Samfunnsinnovatørene
Anette er ansvarlig redaktør for Samfunnsinnovatørene.

Natale Hugvik / Natalesarc overlevde New York, og har kommet seg videre i retning Peru. Etter en noe turbulent flyreise, får hun oppleve Lima i all sin prakt.

Flyturen fra New York til Florida gikk fint.

I tre timer satt jeg på flyplassen i Florida og ventet på mitt neste fly til Lima, Peru. Tiden ble brukt til å lese en god bok jeg har blitt anbefalt – Playing Big av Tara Mohr. «If you want to achieve anything, or simply be less stressed, this bok will help you do it. In it you will find your voice, your ability, your self-confidence and perhaps even your mission in life.»

På vei til Lima…

Å Fly med Spirit er alt annet en komfortabelt. Spirit er et lavprisflyselskap som tar seg betalt for alt – ekstra bagasje, plass, komfort og service. Da jeg skulle på toalettet satt flyverten å spilte Candy Crush.

Det regnet da flyet tok av i Florida og det dårlige været fortsatte i flere timer med mye turbulens. Etter noen timer i lufta sovnet jeg og våknet brått opp av at noen hadde sølt en brus over hele meg. Flyet ristet og bagasje falt ut av hyllene. Plutselig stupte flyet med nesen ned. En asiatisk mann kom flyvende i midtgangen. Flyverten holdt seg fast og så ut som et flagrende flagg. Nå krasjer vi tenkte jeg. Utenfor vinduet var det lyn og torden. Jeg har aldri i hele mitt liv vært så redd. Og ikke hadde jeg noe kontroll over situasjonen. Jeg bare satt i stolen fastlås, gjemt under en poncho og var livredd. Det er den værste flyturen jeg har tatt, gjett om jeg var overlykkelig da vi landet i Lima.

limataxi

På flyplassen stod en taxisjåfør og ventet på meg. Siden jeg ikke kan spansk forhåndsbestilte jeg taxi gjennom hotellet. Jeg ville unngå pruting og språkvansker. Etter 40 minutter kjøretur var jeg trygt fremme ved Hotellet San Antonio Abad som ligger i bydelen Miraflores.

Sightseeing i Lima

Etter en god natt søvn startet jeg dagen med en fem timers lang gåtur rundt omkring i byen, etterfulgt med en fire timers busstur med guiden Cathy. En meget kompetent dame som hadde studert Peruansk lokalhistorie og geografi. Cathy fortalte om Limas rike lokalhistorie med en koloniarkitektur som består av en samling av basilikaer, klostre, hus og plasser fra 1500-tallet. Francisco Pizarro grunnla byen Ciudad de los Reyes, «Kongenes by», i 1535. I 300 år var Lima den politiske, religiøse og økonomiske hovedstaden i Den nye verden, og sete for visekongen. Ulike autoriteter bygde hovedkvarterer her, som raskt ble etterfulgt av kirker, klostre, herskapshus, broer og plasser.

sighst

En by av samaritanere

Senere den kvelden på vei tilbake til hotellet hadde det skjedd en ulykke. En liten jente hadde satt fast benet i et rekkverk. Hun gråt og moren var fortvilet. Folk strømmet til for å hjelpe den lille jenta. Jeg rotet rundt i en kontainer like ved for å se om jeg fant noe vi kunne bruke for å jekke opp rekkverket. Stokken jeg fant var for tynn og de kunne ikke bruke den. Etter utallige forsøk kom jenta seg løs og alle rundt jublet av begeistring. Selv ble jeg ganske rørt og klappet sammen med de andre. Forstod ikke et ord av hva de sa til meg. Jeg bare smilte og nikket.

Savior

Neste morgen ble jeg hentet Kl 06:30 og fraktet til flyplassen. Jeg var veldig spent på hvordan det skulle bli å fly med Star Peru.

~

Takk for meg Lima, det var kort og godt!