Tips, triks og info om hvordan å bli årets Game Changer 2015!

Kristine Laake
Følg meg

Kristine Laake

Country manager at Reach for Change
Country manager i Reach for Change, vi støtter sosiale entreprenører som har løsninger på samfunnsutfordringer barn og unge møter på. Studert Internasjonale Relasjoner i Edinburgh med hovedfokus på menneskerettigheter. Sitter i styret til Oslo+Acumen og jobber tidvis frivillig for kreftforeningen. Les mer om Kristine.
Kristine Laake
Følg meg

Etter en kort presentasjon om hva Game Changers konkurransen er, for deltakerne på Impact Coffeen onsdag 27. Mai, så bad Merete om at Reach for Change skulle dele sine beste tips for hvordan å skrive en god søknad.

Først og fremst, hva er Game Changer konkurransen?

1. juni gikk startskuddet for Game Changer konkurransen 2015, som er et samarbeid mellom P4, TV3, Viasat og Reach for Change. Ved å vinne konkurransen får du en plass i Reach for Change sitt inkubatorprogram, samtidig som du får personlige rådgivere, blir en del av et internasjonalt nettverk og får tilgang på kurs og workshops basert på behov. Årets Game Changer vinner også et stipend som kan brukes til drift (som for eksempel lønn). 

For å bli vinner av Game Changers konkurransen er det først og fremst en rekke kriterier som må oppfylles.

Vi er ute etter deg som:

  • Har en idé som løser et betydelig problem barn og unge møter på i Norge.
  • At barn og unge (0-18 år) er primærmålgruppen for ditt løsning eller din idé.
  • Er opphavsmannen/damen bak ideen og grunnlegger eller medgründer bak virksomheten som vil tilby den foreslåtte løsningen.
  • Er, eller vil være, lederen av virksomheten som er grunnlagt for å levere nevnte løsning.
  • Er opptatt av å skape varig endring for så mange barn som mulig, som er berørt av dette problemet i Norge.
  • Ønsker å jobbe mot å skape en økonomisk bærekraftig modell for din løsning, hvis du vinner konkurransen.
  • Vil forplikte deg til å jobbe heltid med å utvikle virksomheten som tilbyr nevnte løsning, hvis du vinner konkurransen.
  • Har eller vi starte opp en virksomhet som har en non-profit organisasjonsform (forening, lag, ideelt AS).

Vi støtter ideer og løsninger som faller innenfor følgende seks områder:

  • Helse
  • Utdanning
  • Ytring og deltakelse
  • Sosial inkludering
  • Beskyttelse av barn
  • Økonomisk deltakelse

Vi støtter ideer og løsninger både som skaper en individuell (dyp) påvirkning og også de som skaper storskala (bred) påvirkning, der man ikke nødvendigvis jobber med hvert eneste barn og ungdom på individuelt plan.

Vi ser like mye på individet som selve ideen og kort oppsummert er dette det vi ser etter når det kommer til både ideen og personen:

Game Changers 2015

Hva mener vi med disse kriteriene i tillegg til ideen?

  • Innovativ: er den annerledes enn andre ting som er på markedet?
  • Tidlig stadie: du har behov for støtte til utvikling
  • Sosial verdiskapning: finnes behovet?
  • Systemendrende: Hvordan ser du for deg å kunne endre systemet på sikt?
  • Skalerbar: Behovet er stort nok til at løsningen kan vokse og tilbys til mange på sikt
  • Bærekraftig: Finnes det måter å hente inn midler på, slik at virksomheten blir økonomisk selvgående på sikt?

Noen tips på veien

Når du fyller ut søknaden, vær så konkret som mulig når du beskriver hvordan løsningen vil fungere, hvilken effekt du forventer å se, samt hvordan du ser for deg at løsningen kan skaleres slik at den på sikt kan tilbys til mange flere som har behov.

Henvis til statistikk eller informasjon om at det er et betydelig problem du søker å løse. Vis at du har gjort forarbeid når det kommer til å vite hvordan markedet er og hva som har blitt gjort tidligere eller gjøres nå og hvorfor din løsning er bedre. Hvis du ikke har noen konkrete holdepunkter når det gjelder statistikk, forskning eller informasjon om feltet, hvordan har du kommet frem til at dette er et viktig problem å løse? Beskriv hvordan du skjønte/hva som gjør at du vet at dette er et betydelig problem.

Legg ved en film av deg selv. Det er kun en fordel og det trenger ikke å være noe omfattende arbeid. Film deg selv med mobil eller webcam og beskriv din idé og ditt engasjement for nettopp denne saken. Husk på å vise frem ditt engasjement!

Det kan være slitsomt å fylle ut en søknad med såpass mye informasjon. Lagre søknaden innimellom og ta pauser. Du har mulighet til å lagre og endre søknaden helt frem til fristen 19. Juli. Husk derimot å sende inn søknaden på nytt om du gjør endringer (du trykker bare på send inn knappen på nytt).

For å kunne stille personlige spørsmål om søknadsprosessen kom på info møte 4. Juni 2015 fra kl. 15-16 i Akersgata 73, eller send en epost til norge@reachforchange.org

Lykke til! Vi gleder oss til å lese din søknad!