Reblogg: Utvikler det første sosiale supermarkedet i Afrika

Anette Sannes Knutsen

Anette Sannes Knutsen

Ansvarlig redaktør at Samfunnsinnovatørene
Anette er ansvarlig redaktør for Samfunnsinnovatørene.
Anette Sannes Knutsen

IngvildFoodBankSouthAfrikaHei, alle lesere!

Mitt navn er Ingvild Gausereide Jacobsen. Jeg er 23 år og studerer master i
samfunnsøkonomi på UiO. Sammen med Truc Nguyen, 25 år og masterstudent på NHH, er jeg så heldig å få jobbe i FoodBank South Africa denne sommeren. FoodBank SA er et sponsorbasert ideelt aksjeselskap som tar i mot og henter overskuddsmat fra de største matvarekjedene og grossistene i Sør-Afrika. FoodBank distribuerer maten videre til over 500 veldedige organisasjoner i hele landet på daglig basis, som igjen serverer mat til de som trenger det aller mest. FoodBank holder til i fem byer i Sør Afrika og det nasjonale hovedkontoret ligger i Cape Town der vi jobber.

Vår jobb i tre måneder er å utvikle en businessplan for et ”sosialt supermarked” i Cape Town. Supermarkedet skal være lokalisert i et av de fattigste områdene i Cape Town og det skal selge overskuddsmat til svært reduserte priser. Supermarkedet skal bli drevet av arbeidsledige unge med 12 års skolegang. Arbeidsledigheten blant ufaglærte unge er på hele 70 prosent i Sør-Afrika, og dermed er behovet stort for flere arbeidsplasser beregnet for denne gruppen. I tillegg til verdifull jobbtrening skal de ansatte få sponset utdanning i varehandel og ledelse gjennom TSiBA Education i ansettelsesperioden.

Businessplanen er et pilotprosjekt som skal være skalerbart til nasjonalt nivå og forhåpentligvis til andre afrikanske land i fremtiden. Dette vil bli det første sosiale supermarkedet i Afrika – et konsept som allerede er populært og utbredt i Europa. Det unike med dette konseptet er at det kobler flere sosiale mål i en og samme forretningsmodell:

 

  • Tilgang på billig mat som reduserer de fattiges relative utgifter på mat.
  •  Redusere arbeidsledighet blant ufaglærte unge, samt tilby kompetanseutvikling og utdannelse.
  • Redusere matsvinn.

Tiden flyr og vi har allerede jobbet her i fire uker. Vi er heldigvis godt i gang med budsjett og oppstartskostnader og vi setter stor pris på både ansvaret og erfaringen vi har fått så langt i jobben. Direktøren i FoodBank, Andy Du Plessis, er en dyktig forretningsmann, pastor og idealist. Når han har gitt oss ansvaret for det sosiale supermarkedet har vi ikke tenkt til å dra herfra før han er fornøyd.FoodBankTrucAndy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Takk for at du tok deg tid til å lese innlegget. Jeg håper også at arbeidet FoodBank gjør kan inspirere oss alle til å se med nye øyne på de ressursene vi har til overs i samfunnet.

– Ingvild

www.sosent16.wordpress.com