Jeg sitter på første rad med blikket festet på hun som deler bærekraftige erfaringer med oss. Vi er samlet på minikonferansen: fra hardcore business til heartcore business. Nina Schefte har økt IKEAs overskudd ved å forebygge barnearbeid. Spørsmålet jeg stiller meg er «kan jeg overbevise sjefen min om å bidra til å løse et samfunnsproblem som for eksempel barnearbeid?»

Nina Schefte (Sustainability Manager) og IKEA har skaffet 57 millioner euro til barns skolegang

– Ja, svarer Nina Schefte, du kan overbevise sjefen din med resultater. Hvis sjefen din liker målbare resultater som engasjerer ansatte og fokuserer på et lønnsomt produkt.

Nina forteller at hun fikk hjelp av de flinkeste folkene hun kjenner til å:

  1. Få til riktig målbarhet.
  2. Få til økt engasjement hos ansatte.
  3. Få til fokus på et lønnsomt produkt.

Roger Moore og Christina Tholstrup har nettopp kjøpt bamsen “Brum” på IKEA og bidrar med 1 euro hver til forebygging av barnearbeid.

Målbart resultat, engasjert ansatt og produktfokus
Her er et eksempel Ola Vea har funnet på:

  1. Karin er en IKEAansatt som i dag har solgt 2 flere Brumbamser enn i går. Hun føler mestring fordi framgangen er håndfast og målbar. 2 bamser er 2 euro mer til forebygging av barnearbeid.
  2. Hun ser smilene til de 2 ekstra kundene som har bidratt litt til å forebygge barnearbeid, smilene gir henne mer energi og sterkere engasjement.
  3. Karin gjør jobben hun er god til som er å hjelpe kundene med å kjøpe varer de har lyst på. Hun kan gjøre jobben hun er god til fordi fokuset er på et vanlig produkt som selges på vanlig måte.

Ninas bærekraftforedrag
Det var ikke lett for IKEA å få til sine resultater. Nina Schefte peker på flere suksesskriterier i tillegg til «målbart resultat, engasjert ansatt og produktfokus». Jeg valgte ut de tre suksesskriteriene jeg likte best – kanskje du liker noen andre? Klikk her for å se Ninas foredragslysbilder og bli inspirert.

Selv ble jeg så inspirert av Ninas bærekraftforedrag at jeg skrev et laaangt eventyr. Les bærekrafteventyret om hvordan Nina gikk fram for å overbevise sjefen om å forebygge barnearbeid. Takk til de andre foredragsholderne: Tania Ellis, CEO i Social Business Company; Randi Kvissel Haugen, Hotelldirektør på PS:hotell og Marcello Palazzi, Co-founder B Lab Europe for lærerik inspirasjon.

Social Business Club Norway
Hvis du har lest så langt burde du få ut fingeren, og melde deg inn i Social Business Club Norway. Neste Club Circle for bedrifter og sosiale entreprenører er tirsdag 24. September. Det er fortsatt mulig å melde seg på ved å klikke her. Der møter du kanskje en av de jeg møtte: Bente Haukland Næss, Hanne Jørgensen, Line Wesley-Holand, Margrethe Valler, Margrethe Vikanes, Ole Bernt Frøshaug, Tormod Haavi, Tove Mowe eller Vikki Johansen. Hvem vet?

Takk for en lun og lærerik kveld

Tania Ellis ønsker oss varmt velkommen.

Tania Ellis ønsker oss varmt velkommen.

Takk til Tania, Kia Luise Klavenes og de to frivillige for å organisere en lun og lærerik kveld. Takk til Hotelldirektør på PS:hotell Randi Kvissel Haugen og hennes folk for god stemning. Hvis du var med på Minikonferansen: fra hardcore business til heartcore business og synes det var lærerikt legg gjerne inn et smilefjes i en kommentar under.