Vi kom i kontakt med Pål gjennom Impact Coffee Oslo på høsten 2014. En dag fikk vi en hyggelig email fra han om appen Zaatari som han hadde laget, så den neste Impact Coffee samlingen vi hadde etter det spurte vi han om han kunne dele seks ting han hadde lært av å lage Zaatari med oss. Her er oppsummeringen av det han fortalte oss.

Skrevet av: Pål de Vibe
Zaatari er en app som lar Syriske flyktningbarn fortelle historien sin gjennom egne bilder og tekster. Den viser resultatet av et fotoprosjekt i den enorme flyktningleiren Zaatari (Jordan), organisert av journalist Maria Korkunc og fotograf Pål Schaathun. Appen ble produsert av den digitale laben Menneske og Maskin AS, med Pål de Vibe som teknisk ansvarlig, og Matthias Veel Krauss som designansvarlig. Du kan lese mer om selve appen i denne artikkelen: Zaatari en app som forteller flyktningbarnas egen historie. Impact Coffee Oslo ba oss dele 3 gode og 3 dårlige ideer vi har lært av prosjektet.

natur_1_menneske_maskin

Lurt å gjøre (når du har begrensede ressurser):

  1. Jobb med proaktive folk som får ting gjort
  2. Når du har begrenset med tid og ressurser er det veldig viktig at de du jobber med er selvgående og leverer, selv når det kreves ekstra innsats. Siden du selv også liker å få ting gjort, med kvalitet, er du kanskje vant til å være den som drar lasset. Når du har proaktive handlere rundt deg kan det føles nesten magisk, og dette kan være avgjørende for om prosjektet blir realisert.

  3. Liten digital lab + prosjekter med høyt markedsføringspotentsiale
  4. Som et lite utviklingsfirma med reduserte ressurser vil den digital produksjonen i seg selv strekke ressursene. Det er derfor en veldig god kombinasjon hvis prosjektet/produktet har markedsføringspotensiale og en samarbeidspartner som kan ta en stor del av markedsføringen og pressekontakten.
    Gjennom gode pressekontakter og stor arbeidserfaring har Maria Korkunc nådd ut på en måte som ville vært veldig vanskelig for Menneske og Maskin å få til alene.
    Zaatari-appen har et ekte og vakkert innhold som forteller sterke historier. Den sveitsiske teologen Hans Urs von Balthasar uttrykker at skjønnhet griper oss, endrer oss og får oss til å videreformidle. Det sterke, poetiske og ekte i bildene og tekstene i Zaatari-appen blir en drivkraft i seg selv til å spre appens budskap.

  5. Når du gjør noe godt kan gode ting skje
  6. Zaatari har som hovedformål å la barna og ungdommene i Zaatari fortelle historien sin, og samtidig invitere folk til å støtte utdanningsprosjekter for syriske flyktningbarn. Dette er noe folk beveges av og ønsker å støtte, f.eks. med en Facebook-like. Gjennom ærlige og gode formål kan vi også gå ut å evangelisere om prosjektet på en ærlig måte, som styrkes av at budskapet er ekte og godt. Vi har også, på mer eller mindre tilfeldig måter, kommet i kontakt med andre som kan hjelpe oss eller som vi kanskje kan samarbeide med lenger framme.

    Vi var også heldig med tidspunktet for selve lanseringen av appen. I utgangspunktet ville vi lansere før jul 2014, og jobbet hardt for dét, uten å få det til. Til slutt lanserte vi appen 6. mars 2015. Maria Korkunc fikk til et intervju om appen på TV2 15. mars, på den tragiske fireårsdagen for starten på Syria-krigen. 13. mars vant Maria Korkunc og Pål Schaathun Årets bilde prisen for beste nyhetsvideo, fra Zaatari. Dette gjorde intervjuet dypere, inkluderte nyhetsreportasjen fra Zaatari som utfyller appen på en fin måte, og gjorde appen i seg selv mer aktuell.

natur_4_menneske_maskin

Lurt å unngå:

  1. Optimistiske tidsestimater
  2. Ting vil alltid ta mer tid enn det du tror, spesielt når du allerede har begrensede ressurser. Ved å gi for optimistiske estimater til samarbeidspartnere ender du fort opp med å stresse deg selv, og dessuten gjøre det vanskeligere for dem.

  3. Forvente at folk skal installere appen
  4. Zaatari-appen har relativt mange installasjoner i forhold til hvor mye Facebook og Twitter oppmerksomhet vi har fått. Men både fra data, og ved å snakke med folk, ser vi at mange som er interessert i temaet likevel ikke installerer appen, selv om den er gratis. Utifra hva vi hører fra andre folk som jobber med mobile applikasjoner, blir folk «latere og latere» til å installere apps. I Zaatari sitt tilfelle fungerer Twitter og Facebook som selvstendige nyhetskanaler der vi kan spre nyheter og skape bevissthet om de syriske flyktningene, og dermed er det ikke nødvendigvis krise at folk ikke har appen. Men uten appen ville vi ikke hatt noen Twitter- eller Facebook-side å kommunisere gjennom, fordi appen er det sentrale budskapet, selv for de som ikke installerer den.

  5. For mye funksjonalitet
    • Med få ressurser sier det seg selv at det blir ekstra viktig å holde ting enkelt. Noen eksempler på ting vi kuttet ut er:
    • Flere språk – Appen kommer sannsynligvis på engelsk og arabisk senere.
    • Video-støtte inne i appen – Det var mye godt video-materiale som vi ønsket å ha med, men vi hadde ikke tid til å legge inn støtte for dette.
    • Landscape-mode – Vi endte opp med å klippe til en del bilder for at de skulle passe inn i portett-modus, istedenfor å legge til støtte for landskapsmodus. Vi kastet bort en del ressurser på å lage støtte for dette.
    • Web-app – Appen er en Cordova-app basert på Angular, og i starten jobbet vi parallelt med en web-app. Dette burde vi ha kuttet ut tidligere, og dermed spart ressurser.
    • Dynamiske innholdsoppdateringer – Per idag er innholdet i Zaatari statisk, vi brukte en del tid på å lage en dynamisk innholdsoppdatering som vi endte opp med å gi slipp på.

    Jo tidligere du velger bort funksjonalitet, jo mindre ressurser bruker du på det. Det er særlig viktig når man lanserer en app på flere platformer (Android, IPhone, IPad), fordi antall platformer kan multiplisere kompleksiteten av å legge til ny funksjonalitet.