Hvor kom ideen fra?

Sara Damber, oppstarteren av Reach for Change.

Sara Damber, oppstarteren av Reach for Change.


Stiftelsen Reach for Change var en idé som oppstod da Sara Damber, en Svensk sosial entreprenør som startet opp anti-mobbe organisasjonen Friends som 19-åring, fikk i oppdrag fra Kinnevikgruppen å finne en måte for Kinnevik å skape så stor positiv sosial endring som mulig. Resultatet ble Reach for Change. En stiftelse som jobber for å bedre hverdagen til barn og unge.

  • Verktøyet: sosiale entreprenører som har ideene.
  • Metoden: tilby støtte i form av økonomiske bidrag og rådgivning fra medarbeiderne i Kinnevikgruppen.

Siden oppstart i 2010 har ulike Kinnevik selskaper investert i Stiftelsen Reach for Change. Partnerne er blant andre; Modern Times Group, Tele2, Millicom, Tigo og CDON. Vi jobber tett med partnerne og de er involvert i hele prosessen med å bistå de sosiale entreprenørene til å utvikle seg og skape en bærekraftig virksomhet, som vil kunne skape positiv endring for barn og unge regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Med raske og synlige resultater har Reach for Change est ut i rask takt og siden 2010 har vi vokst til 16 land.

Reach for Change i Norge

I 2014 kom Reach for Change til Norge, sammen med en Nord-Europa satsning som innebar oppstart også i Danmark, Estland, Latvia og Litauen.

Etter å ha sittet i styret til Oslo+Acumen i omtrent ett år, hadde jeg blitt bitt av ”sosent” basillen, og innså at min store drøm var å jobbe innen nettopp dette feltet. Da det plutselig åpnet seg en mulighet til å få være med på å etablere Reach for Change i Norge hoppet jeg på hesten og har aldri sett tilbake. Farvel IT-verden og en trygg arbeidsplass med faste rutiner. Hallo ukjente og nye hverdag. Hva bringer du i dag?

En pangstart

I Norge har etableringen av Reach for Change gått veldig bra. Vi har fått en pangstart, der vår partner MTG, hvorav prosjektpartnerne er TV3, Viasat og P4, har kjørt en kampanje på tv og radio. Her søkte vi etter sosiale entreprenører i Norge som har løsninger på samfunnsutfordringer som barn og unge i Norge møter på. Jeg har fått en varm mottakelse av miljøet og føler umiddelbart at sosent’er er en gjeng med store hjerter, store drømmer og utopiske forestillinger om hvordan verden bør være, som de vier livet sitt til å jobbe mot. Fy søren så privilegert jeg er, som får omgås og jobbe med slike inspirerende mennesker. Det betyr mye, da det ellers kan være noe ensomt å være alene representant her i Norge.

rfc_innlegg

Den første inkubatoren

Vi starter opp med vår første inkubator i Norge fra og med 1.1.2015 og har tre fantastiske sosiale entreprenører som vi skal jobbe med. Det blir en reise, både for oss og for dem. Og også for våre partnere i Norge, TV3, Viasat og P4, som også vil spille en aktiv rolle i inkubatorprogrammet og bistå de tre Change Leaderne på best mulig måte. Til syvende og sist tror jeg det kommer til å være mye lærdom for alle parter i 2015. Jeg vil ha gjennomført programmet til Reach for Change for første gang, og regner med å lære en hel masse underveis, både om å bygge organisasjon og om å lede inkubatorprogrammet Reach for Change tilbyr. Det innebærer mye nettverking; benytte kontakter og lokalisere ildsjeler som ønsker å være med på vår reise, for å klare å bygge opp en organisasjon i et nytt land. Det har innebåret at omtrent hele første halvår har vært en reise utenfor komfortsonen. Det er et ansvar å skulle levere til organisasjonen i Sverige, til Change Leaderne som er med i inkubatorprogrammet, til partnerne våre og så skal det ikke glemme, at de det gjelder aller mest, er barn og unge, som er grunnen til at Reach for Change er her.

Komfortsone, komfortsone

Komfortsone er et oppskrytt ord. Det er der det er kjedelig. Det er i sonene utenfor at det magiske skjer. Man lærer, strekker seg lengre og høster fruktene av hardt arbeid. Drømmen er at nøkkelordene for 2015 vil bli: nye perspektiver, kompetanse og utvikling – både for partnerne og Change Leaderne.