Marte Djupesland, gründer av Just Fashion AS.
Foto: Erika Hebbert

Just Fashion er en nettbutikk som formidler bærekraftig mote. -Bærekraftig mote tar vare på mennesker, dyr og miljø, sier gründeren bak nettbutikken, Marte Djupesland.

Marte er opptatt av kvalitet og design når hun skal handle klær. Men, hun vil også at klærne hun kjøper ikke skal ha en negativ innvirkning på miljøet.

-I nettbutikken vår selger og formidler vi designere som er små og som tenker på hvordan de produserer varene sine, forklarer hun.

Ingen designere kommer på nettbutikken før Marte har godkjent produksjonen og historien bak.

-Vi kjenner alle designerne og deres historier personlig. Det er en viktig del av konseptte at vi graver i prosessene bak produkjsjonen på det vi selger i nettbutikken.

Den første ideen

Egentlig skulle ikke Marte drive nettbutikk, men et register over designere med bærekraftig produksjon.

-Med ny teknologi tenkte vi vi kunne lage en app som het Ethical Fashion Directory som hjalp folk finne frem i den jungelen av informasjon som var der ute.

Utfordringen for Marthe, som for mange andre samfunnsinnovatører, var å finne en forretningsmodell som var lønnsom økonomisk.

-Det var ikke noe interesse for å putte penger i appen så da lagde vi en nettbutikk i stedet. Da kan vi både formidle og selge samtidig, forklarer hun.

Forbrukere vil bidra

Marte tror det viktigste for en sosialentreprenør er at man bidrar til å løse et samfunnsproblem.

-Mange er opptatt av å kjøpe seg klær som er laget med mening og som er bra for folk, dyr og planten. Da føler jeg at vi gjør noe riktig, sier hun.

Marte tror mange forbrukere har lyst til å bidra til å gjøre verden bedre men at mange kanskje ikke vet helt hvordan.

-Jeg tror alle i bunn og grunn har lyst til å gjøre verden til et bedre sted, men ikke alle er like heldige som får sjansen til det.