Jeg er litt usikker på sist jeg syns det var gøy å skrive en forretningsplan, og om jeg i de hele tatt noensinne har likt det noe særlig. Og det er i grunn litt rart for jeg syns forretnings- og strategiutvikling er kjempegøy. Så en skulle jo egentlig tror at å skrive en forretningsplan ville være like gøy. Men det er det altså ikke. Å skrive den, mener jeg.

Jeg har faktisk skrevet en del forretningsplaner både i jobb- og studiesammenheng, men det har alltid vært en følelse av begrensning bak det heller enn et mulighetsperspektiv. Og jeg har alltid ment at forretningsplanen bør anses som et levende dokument fordi mennesker og samfunnet forandrer seg og det gjør derfor også markeder. Jeg tenker at dersom forretningsplanen må skrives på nytt hver gang det skjer endringer, så blir jeg lett fanget i «the business of writing business plans» istedenfor å gjøre det praksis. Det vil si drive en business og organisasjon.

Da kan du tenke deg hvor glad jeg ble når jeg fant business model canvas, ni blokker på et ark som utgjør en forretningsmodell. Det tilsvarer én forretningsplan på et enkelt ark! Joy!

Her kan du se en video som forklarer kjapt hva de ni blokkene er.

Jeg vil gjerne dele med deg flere måter å ta BMC i bruk på. For det er flere muligheter.

BMC verktøy til deg

  • Den første er pdf som ligger på Business Model Generation nettsiden som er BMCen sin opprinnelse. Den er stor og har forklaringer på hver blokk. Skriv den ut eller bruk den som guide til å skrive på white board.
  • Den andre måten er iPad appen som kommer fra de samme folkene. Den det enklere å utvikle og følge utviklingen av din BMC. Alt er på et sted. (For deg som er keen på lean, så fins det også Lean Canvas der).
  • Den tredje er Business Model Fiddle, en nettside som du kan lage flere BMCer, dele med andre, og printe ut fra siden. Her er det også Lean Canvas, Canvas for deg som person i forhold til karriere f eks.
  • Den fjerde måten er en gruppe som heter Business Model User group. Her møtes folk og jobber med case med BMC som rammeverk. Masse entusiasme!

Brått så var det gøy med forretningsplan igjen! Og mulighetsperspektivet er tilbake i tillegg!