Da jeg bestemte meg for å starte min egen bedrift, visste jeg at det ville innebære at jeg skaffer meg et nettverk i arbeidsmarkedet i Trondheim. Siden jeg ønsker å hjelpe utenlandske arbeidssøkere med å komme inn i arbeidsmarkedet, betyr det at jeg ikke bare trenger et nettverk for min egen del, men også for mine kunder, altså arbeidssøkerne selv. Noe av det mest grunnleggende for å finne jobb er å ha et nettverk som kan hjelpe deg på vei. Så når jeg skal selge jobbsøkerkurs og veiledning til arbeidssøkerne, vil kvaliteten på mine tjenester i stor grad være definert ut i fra om jeg har et nettverk som kan hjelpe dem med å finne jobb.

 

Snakke med noen du egentlig ikke liker

Men hva er så nettverking? Hvordan gjør man det? For en tid tilbake hadde jeg en samtale med en venn som jobber med markedsføring og salg. I hans jobb er nettverking også helt nødvendig. Da jeg fortalte om firmaet jeg ønsker å starte opp, så spurte han meg om jeg var sikker på at dette var noe jeg ville trives med. Han presiserte at det hørtes ut som at jeg kom til å måtte gjøre en hel del nettverking. For min venn så var nettverking det verste han gjorde i jobben sin, det var noe han opplevde som utelukkende slitsomt. Både hans og min egen definisjon av nettverking gikk ut på at man må å drive «small talk» med mennesker man egentlig ikke ønsker å ha kontakt med. Det ligger noe obligatorisk i det, og kanskje dreier det seg ofte om å snakke med «de riktige folka» – de som har innflytelse på områder i arbeidsmarkedet der du også gjerne skulle hatt det. Slik som min venn la det fram så dreier det seg om å smiske med mennesker du egentlig ikke liker. Jeg skjønte godt hva han mente, og ble derfor også i tvil om dette var noe jeg ønsket å bruke store deler av arbeidsdagen min på.

 

Finne en ny definisjon på begrepet nettverking

Men heldigvis, siden jeg hadde denne praten med min venn, har jeg innsett at jeg tok grundig feil da jeg tenkte at jeg ikke kom til å trives med nettverking. For meg har det til nå vært det mest motiverende og spennende med det å starte egen bedrift. Men det første jeg måtte gjøre var å omdefinere begrepet. Jeg tenker ikke på nettverking som obligatorisk, der jeg må bruke krefter på å snakke med folk jeg egentlig ikke liker. Snarere tvert imot så har jeg valgt å ta kontakt med forskjellige mennesker som jobber med noe som ligner på det jeg vil gjøre, og naturlig nok holdt kontakt med de jeg kommer godt overens med. Jeg har ikke lett etter mennesker jeg tror har riktig innflytelse eller tenkt på at jeg vil kunne få noe igjen for å bli kjent med dem. Jeg har kun gått en naturlig vei der jeg har beveget meg mot mennesker som enten ser ut til å ha samme interesser som meg, eller som er en potensielle kunde – for å finne ut av hvilke behov jeg skal dekke med mine tjenester.

 

Nettverking som grunnlag for læring og inspirasjon

Men hva er egentlig nettverking i praksis? For meg har det vært alt fra å ta kontakt med personer jeg aldri har møtt før for å spørre om de har tid til å ta seg en kaffe med meg, eller å delta på etablererkurs eller leie kontorplass i et kontorfelleskap. Slik har jeg kommet i kontakt med andre gründere. Jeg har også intervjuet potensielle kunder for å øke min forståelse for den situasjonen de er i, og på hvilken måte jeg kan hjelpe dem. Jeg har møtt utrolig mange spennende og inspirerende mennesker det siste halve året, og jeg har lært masse av dem. For meg har nettverking ført til at jeg har følt meg mindre alene i prosessen med å starte min egen bedrift, samtidig som det har fått meg i kontakt med personer som tenker likt som meg, og som inspirerer meg. Dessuten har jeg blitt kjent med mange potensielle kunder, og innsett at jeg motiveres av å jobbe med disse talentfulle og ressurssterke utenlandske arbeidssøkerne. Min konklusjon av å ha drevet nettverking har derfor blitt at jeg ved å jobbe med det jeg virkelig brenner for, også møter mennesker jeg liker!

 

Om meg:

Kulturkoordinator skal være et firma som hjelper utenlandske arbeidssøkere i Trondheim å komme seg inn på arbeidsmarkedet ved å tilby veiledning og workshops. Firmaet skal fremme økt toleranse for flerkulturalitet, noe jeg også brenner for personlig. Viktigste læring så langt er at når det kommer til innovasjon så er det ingen som sitter på fasitsvaret.