Tore RasmussenCrowdfunding har blitt nevnt mye som en god mulighet for finansiering i disse dager, og i mange tilfeller er det nok også riktig. Det som er avgjørende er hvor mye arbeid du selv legger i det. For det er ganske mye du kan gjøre for å sikre at du får det til. Det verste du kan gjøre, spør du? Det er ingenting. Hvis du tror at du kan legge ut en kampanje også blir den fullfinansiert, så vil jeg nok si at det er i overkant optimistisk.

Derfor er det utrolig nyttig å høre fra Tore Rasmussen som sammen med Simen Fure Jørgensen og Iterate fikk sin crowdfunding-kampanje på Kickstarter 500% finansiert. Det de hvertfall ikke gjorde? Bare la ut kampanjen og håpet på det beste.

Jeg fikk mulighet til å ta en prat med Tore for å høre hva de måtte gjøre for å få til dette.

Hva skulle dere crowdfunde?

– Vi skulle crowdfunde Playing Lean som er et læringsverktøy og et brettspill for å lære bort lean startup. Vi skulle forhåndsselge nok brettspill til at de kunne velge en bra brettspillprodusent.

Siden det gikk såpass greit med kampanjen deres så har de nå flere valgmuligheter når det gjelder hvilken spillprodusent de skal bruke. For noen må jo faktisk også trykke opp brettspillet.

– Vi må ikke ta den ene produsenten som hadde 1000 spill som minstebatch. Vi kan velge blant flere produsenter nå.

Ja, for kampanjen var faktisk 500 % finansiert. Det er utrolig bra for en crowdfunding-kampanje i Norge, syns jeg. Jeg har selv prøvd meg på to crowdfundingkampanjer hvorav én kræsja ordentlig, mens den andre fikk vi til rett over målsummen som var satt. Denne gjengen, derimot, må ha visst noe vi ikke visste.
Fullfinansiert

Hva kunne du om crowdfunding fra før?

– På ene siden kan du si jeg ikke kunne noe, men på den andre siden så hadde jeg tatt et vanlig fag på NMBU på mastergraden hvor jeg valgt å studere crowdfunding. Jeg hadde lest meg opp og tatt 10 studiepoeng. Jeg hadde fått en anstending karakter på det. Så vi trodde vi kunne det for de vi hadde lest oss opp på dette. Men vi var for optimistiske.

Så det må jo bety at dere har gjennomført en kampanje før denne. Når var første gang?

– Første gang var jo i januar i år, også da hadde vi jo alt for lite momentum. Det var for få som fulgte oss. Vi brukte mesteparten av tiden på å forbedre spillet. Mens vi var på roadtrip i USA møtte vi mange mennesker som hjalp oss med å fikse på kampanjen.

Den første kampanjen ble altså ikke en suksess. På Kickstarter er det sånn at du må nå målet ditt for å få ut pengene som er gitt. Så her ble det nok mye erfaring som ble tatt med videre i den neste kampanjen.

– Jeg vil si det er vanskelig å gjøre crowdfunding før du har gjort en kampanje. Hvis vi hadde hatt en mentor som sa hva vi måtte gjøre, så kanskje vi ikke hadde mislykket første gangen. Men det kan hende vi var for over-confindent så vi ikke hadde hørt på en mentor heller. Det er learning by doing. Hvis du ikke har trent på lenge så klarer du ikke la være å ta for store vekter. Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre hvis man ikke har gjort det før. Man må ha praksis. Vi hadde intervjuet folk som hadde lykkes i Norge tidligere, men det var ikke nok. Vi lanserte for tidlig på kampanjen.

Hva lærte dere fra den første kampanjen?

– Vi lærte at produktet bør være så ferdig som mulig. Hvertfall når det gjelder brettspill. Så selvom designet ikke er ferdig så kan du ikke jobbe med spillmekanismer og drive markedsføring samtidig. Vi undervurderte hvor mye arbeid det var med media. Første gang så hadde vi nesten ikke noe presseomtale. Andre gang hadde vi mediepartner. Da vi brukte vi Lingo-pr / http://lingosocial.com/. Vi hadde lagt ned mye mer arbeid i pressemeldingsarbeid.

– Selv andre gang fikk vi ikke noe omtale i USA. Vi fikk en liten omtale i Inc et par dager etter. Jeg lærte etter begge kampanjene at pressearbeid tar mye tid. Vi fikk også litt omtale i Tyskland og Norge, men ikke USA.

– Grunnen til dette er fordi at media omtaler kampanjen bare hvis du lykkes. Men du må jo kunne levere også. Så vi hadde en produsent hvis vi nådde det eksterne målet som var 75 000 kr, men istedenfor nådde vi 385 000 kr som var over det interne målet vårt på 300 000 kr. Så det er viktig at du er forberedt på det og kan levere på det.

Hva er tanken bak interne og eksterne mål?

– Hele vitsen med Kickstarter er at du skal tenke deg nøye gjennom for hva det minste du kan be om er. For eksempel til én forestilling har du det eksterne målet, mens det interne er nok til å dra på en turne. Det er det du vil. Hvis du hadde hatt det som det eksterne målet så minsker det sannsynlighet for at du lykkes.

Hvorfor er mediedekning så viktig?

– Det er viktig fordi på grunn av to ting. Det ene er at media dekker hovedsaklig bare prosjekter som lykkes. Så du må vite at du lykkes ganske tidlig. Så gitt at du lykkes så bør du ha foråndsskrevet en pressemelding, snakket med en journalist i forkant som venter på å høre hvordan kampanjen har gått. Dermed blir flere mennesker oppmerksomme på kampanjen.

Nettopp, for du vil jo faktisk nå det interne målet.

Dere nådde det eksterne målet, altså kampanjemålet for alle oss utenfor, på rundt 10 timer. Hvordan klarer man det?

– Du kan forhåndsselge. Vi solgte workshops, så vi visste at folk var interessert. Vi visste vi hadde folk som var interessert i å ha logoen på esken, og ville ha workshop, så da betalte de på Kickstarter for det. Du vet at det er folk du har handshaket med som du vet kommer til å kjøpe. Folk liker bedre å støtte prosjekter som de vet blir bra, og har høy sannsynlighet for å lykkes.

– Vi hadde noe salg før Kickstarter, altså pre-salg. Det er tror jeg er smart, for da kan du forhåndsskrive at du har lykkes. Da vi lyktes etter 10 timer, så var det veldig hyggelig, men det var ikke overraskende. Planen var å lykkes på dag én. Vi nådde 100 % av omsetningen på det første målet. Vi fikk inn mer penger på 10 timer en de resterende 30 dagene. Så pre-salg på Kickstarter er viktig.

– Så hvorfor trenger du da kickstarter? Jo, fordi da kan du selge 500 % og ikke bare 100 %.

Har man lyst til å backe hvis målet er nådd allerede?

– Du kan planlegge stretch goals. Du må gi backerne en grunn til at de skal støtte deg når du har nådd målet. Hvis vi nådde en omsetning på 360 000 kr skulle Iterate sponse 5 internasjonale workshops med Playing Lean. De som skal delta på de workshopene må betale for å delta på en workshop, men de workshopene blir garantert noe av pga det.

– Vi la også til et nytt mål. En ny industri/et nytt scenario. De fleste er jo i en annen industri. Vi skulle lansere spillet med en ny industri hvis vi nådde 240 000 kr.

– Begge disse målene nådde vi så det skal skje.

Flere tar opp plattform som en viktig faktor. Har dere en favorittplattform?

– Kickstarter. Fordi den er størst og da når du mange mennesker som er på plattformen. Jeg anbefaler å velge store plattformer. Da får du mye gratis. Der er folk i shoppingmode og leter etter morsomme ting å støtte.

Har du noen tips til andre som skal crowdfunde?

– Pre-salg er skikkelig viktig, gjør alt du kan gjøre før kampanjen starter, og forhåndsskriv alt som kan forhåndsskrives. For det er travelt nok når det er på gang. Du burde egentlig beregne minst 3 måneder før du lanserer kampanjen. 95 % av arbeidet skjer før du lanserer. Også bør du ha en etablert fanbase, på minimum 1000 stykker på et dedikert nyhetsbrev.

– Du vet du har en etablert fanbase, du har solgt alt på forhånd, ideelt sett 100 % av det initielle målet ditt, du har gjort alt du kan gjøre på forhånd og da vet du at du vil lykkes. Etter det er det bare å se hvor langt du kan dra det.

Du kan sjekke ut spillet Playing Lean og lese mer om gjengen på PlayingLean.com